Om reduktionsplikten

Dags att köpa popcornmaskin. Modell den största du hittar.

SD utmanar regeringen om reduktionsplikten. Den ska ner till 0% enligt SD.

7 av 8 partier stod för övrigt bakom reduktionsplikten. Går det inte att lita på M, KD och L? Vänder de kappan efter makten? 

https://sverigesradio.se/avsnitt/1217935

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/energimyndigheten-avrader-fran-sankt-reduktionsplikt/ 

Vi tar lite allmänbildning.

Varje dag säljs det ungefär 16,8 miljoner liter diesel o 7,8 miljoner liter bensin. 2021 var total utlevererad volym i kubikmeter för bensin 2.875.313 o för diesel 6.172.415. Energiinnehållet i en kubik bensin 95 okt är 9,1MWh o för Diesel MK2 9,8 enligt källorna nedan.

https://drivkraftsverige.se/statistik/volymer/

 https://www.energimyndigheten.se/statistik/den-officiella-statistiken/statistikprodukter/varmevarden-och-densiteter/ 

Man kan oxå kolla i Energimyndighetens rapport över Drivmedel (nedan 2021)

https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?ResourceId=208409 

Sen ska man egentligen oxå ta hänsyn till att reduktionsplikten reglerar utsläppsreduktionen ur ett livscykelperspektiv är det inte riktigt så att en ändring i % utsläppsreduktion rakt av kan översättas till motsvarande % förändring av fossil energi. När reduktionsplikten för bensin ökade från 4,2% 2020 till 5,1% 2021 så ökade inblanidngen av biodrivmedel från ungefär 5,1% (energi-%) 2020 till 5,7% (energi-%) 2021. Företagen kan välja biodrivmedel med bättre utsläppsprestanda istället för att byta ut mer fossil bensin & diesel. Men det struntar vi i i uträkningen o gör det enklare för oss. Vi tar helt enkelt de första värdena o gångar. Vi vill ju se vad som händer i stora drag. När Tidölaget ändrar i reduktionsplikten.

Bensin totalt varje år 26,2TWh. Diesel totalt 60,5TWh. Totalt 86,7 TWh (86.655.015,5kWh). Från årsskiftet 2022 har Sverige en reduktionsplikt avseende diesel på 30,5% och för bensin på 7,8%. 

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/med-anledning-av-prop-202122243-pausad-hojning_H9024746 

EUs regler gällande reduktionsplikt är inte lätta att förstå. 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A32018L2001&from=EN&fbclid=IwAR2Lw9aDa_5bg9SOi10GsSNV2QJeCABHjN5ZQPjI65T7wXexN-BU_JjyPZo 

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/06/27/fit-for-55-council-agrees-on-higher-targets-for-renewables-and-energy-efficiency/?fbclid=IwAR0–F61ox-sVEKoKKYnWA_z5WQ0cK3xBdH2VxWIWfW5BB_8Bwx3tzaWEyY 

https://joint-research-centre.ec.europa.eu/welcome-jec-website/reference-regulatory-framework/renewable-energy-recast-2030-red-ii_en?fbclid=IwAR148JC7L7SmGfNFKF4jE6ycszOmUFtVQ18ZdtQw6622f49P5JBxR7v-aXs 

https://www.transportpolicy.net/standard/eu-fuels-biofuel-policy/ https://f3centre.se/en/fact-sheets/eu-sustainability-criteria-for-biofuels/ 

https://climate.ec.europa.eu/eu-action/transport-emissions/fuel-quality_en 

Hittar ingen precis % för reduktionsplikten i EU 2022. Men hittade att 2020 ska det vara minst 6%. Det är oxå den %-sats som nämndes i Agenda 221016 med 21.58 kvar. 

https://www.svtplay.se/video/36661699/agenda/agenda-16-okt-21-15-1?position=2089&id=jm3b4X5 

Reduktionsplikten höjdes den 1 januari 2022 från 6 till 7,8% för bensin och från 26 till 30,5% för diesel. De vill SD nu ha ner till 0% även att EU säger 6%.

Vi räknar på 6%.

Diesel: från 30,5% till 6,0% – 24,5% mindre inblandning. 60,5TWh*24,5% blir det fossila som skall in istället för biodrivmedel. Det motsvarar 14,8TWh. Bensin ska ”bara” ner från 7,8% till 6,0% dvs 1,8%. 26,2TWh*1,8%. 0,47TWh.

Totalt vid 6% 15.3TWh

Vid 0% blir det 30,5% för diesel 60,5TWh*30,5%=18,5TWh Vid 0% blir det 7,8% för bensin 26,2TWh*7,8%=2TWh

Totalt vid 0% 20,5TWh

Det är väldigt mycket. Dessutom är EU på g att höja upp till 13% för både diesel o bensin. Det skall sedan höjas successivt till 32% år 2030. Men EU verkar revidera upp planen till 40% till år 2030. Då vill SD att Sverige har 0%. Annars fäller de regeringen. Kristersson vill absolut vara statsminister. Han lär gå med på det. SD är regeringsunderlagets största parti. Hur mkt räknar Tidölaget med att Sverige kommer få betala i straffavgift för detta? Jag ser ingen post i budgeten för detta.

Okej. Utsläpp från totalt 15,3TWh ökar vi alltså med om beslutet blir 6%. Om 0% 20,5TWh. Vi jämför med Karlshamnsverket. Det som Kristersson o andra i Tidölaget felaktigt gång på gång hävdade behövdes köras pga den volatila vindkraften. Det var en väldig skandal mtp utsläppen från verket. Låt oss jämföra de ökade utsläppen på 15,3-20,5TWh denna regering verkar vara beredda att adda till den fossila kolcykeln iom minskad reduktionsplikt med vad Karlshamnsverket släpper ut.

Karlshamn brände 28.000 ton olja 2021. En kubikmeter olja väger 840kg. 28.000.000/840=33.333 kubik. Varje kubik har 10,65 MWh. 355.000 MWh som oxå kan skrivas som 0,355TWh. 

https://www.nyteknik.se/energi/rekord-i-oljeeldning-pa-karlshamnsverket-det-behovs-7027376 

https://tidningenelektrikern.se/2021/03/10/hur-mycket-olja-forbrukar-karlshamnsverket/?fbclid=IwAR3CYSJbIO7d0BBkBoV66znP-_QbRn2-FQ0yYJ4Xuk5gKsETZQ5Xk5rBOXc 

Ja, det är oxå en förenkling, men ger ett tydligt hum. Den olja som eldas i Karlshamn är tung eldningsolja (olika varianter för Block 2 o 3 dessutom.) Oljan väger 930-996 kg/kubikmeter. Energiinnehållet per ton lär vara lägre än för diesel men effektiviteten i Karlshamn är å andra sidan högre än i en dieselmotor (speciellt en personbilsmotor). Självfallet har Karlshamn oxå dessutom bättre rening än vanliga motorer. Block 3 kan tex köras på högsvavlig olja som renas nästan helt på farliga partillar – dock tas koldioxiden inte upp. – – – Lite mer nörderi:,EO5 har en densitet på 925 kg/m3 och är svavelhalt max 0,4%. 41,6 MJ/kg och 76,2 ton CO2/TJ. Förvaras vid lägst +55 grader. EO3 har en densitet på 880 kg/m3 och är lågsvavlig. 42,5 MJ/kg och 74,9 ton CO2/TJ. Förvaras vid lägst +35 grader.

Vi tar den enkla siffran. Eldningen av fossilt i Karlshamn motsvarar cirka 0,36TWh.

Den minskade reduktionsplikten vid 15,3TWh. 15,3/0,36=42,5.

Vid 20,5TWh – – 56,9

Minskningen av reduktionsplikten släpper ut lika mkt fossilt som 43-59 Karlshamnsverk som kör som det gjorde 2021!

Vad är väl motsvarande 50-talet Karlshamnsverk mot 1 i Tidölagets värld. 😳 Tidölaget silar knott och sväljer blåvalar!

Förvisso är EUs reduktionsplikt annorlunda konstruerad än den svenska. Som lägst är den 6%, men den rymmer även el. Om reduktionsplikten tas bort drar Tidölagen matta under alla de ftg som arbetar med biodrivmedel i Sverige. Sänkt reduktionsplikt gör dessutom kaos med det svenska uppfyllandet av EU:s krav om att minska utsläppen utanför utsläppshandeln. Jag ser bara två möjliga utvägar. Tidölaget ska tvinga skogsägarna att minska avverkningarna i skogen samt tvinga bönder till annat arbetssätt som binder kol. Mer kol får lagras i skog o mark som motsvarar de ökade utsläppen. Har SD ens pratat med skogsägarna? Med bönderna? Eller tänkte de inte så långt? Det andra alternativet är att Sverige betalar enorma böter. 

https://www.tv4.se/artikel/1zU4nNOvlrzZ9sXcK41GdH/sd-hotar-med-regeringskris-om-man-inte-enas-i-infekterade-fragan 

https://svt.se/nyheter/inrikes/sd-hotar-med-regeringskris-tar-strid-om-reduktionsplikt 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgjkjq/sd-hotar-med-regeringskris https://www.expressen.se/nyheter/sd-hotar-med-regeringskris/

Texten publicerades ursprungligen på Facebook den 23 mars 2023. Mindre korrekturändringar har gjorts.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *